Formular de înscriere

Acest curs este inclus pe lista programelor complementare naționale aprobate de Ministerul Educației prin Nota nr. 670/DGMRURS/30.03.2023 la poziția 8, fiindu-i alocate un număr de 18-20 credite profesionale (CPT), conform prevederilor din  „Metodologia-cadru privind asigurarea calității programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și de acumulare a creditelor profesionale transferabile”

DATE DESCRIPTIVE

Domeniul tematic: Educația copiilor cu CES

Nr. ore: 55 în sistem blended-learning (22 ore față în față, 33 ore online asincron)

Interval credite profesionale: 18-20

Taxa de participare: 450 lei / participant

Formatori: conf. univ. dr. Dan Pătroc; conf. univ. dr. psih. Andra Perțe

FORMULAR DE ÎNSCRIERE


De câțiva ani încoace, există o tendință crescătoare de a folosi sintagma „copii cu dezvoltare atipică”, „copii cu comportamente atipice” sau – pur și simplu – „copii atipici” în locul deja consacratei expresii „Copii cu cerințe educative speciale”. Aceasta din urmă are deja o carieră de aproape 50 de ani în lumea anglofonă (unde cerințele educative speciale sunt cunoscute sub acronimul „SEN”) și aproximativ 30 de ani de când a fost preluată și introdusă și în literatura de specialitate din România. Așa cum este cazul pentru orice expresie care intră în raza de acțiune a corectitudinii politice, denumirea de „cerințe educative speciale” sau „CES”, pe scurt, încep să lase loc discriminării și pot să trezească emoții negative atunci când sunt aplicate celor la care se referă.

Acel „special” pus în capătul expresiei începe să fie asociat mult prea ușor în învățământul de masă cu conotații negative, cu evaluări negative la adresa celor care primesc această etichetă, iar atunci când se întâmplă acest lucru este, evident, cazul de o regândire a paradigmei și a modului de exprimare. Astfel s-a dezvoltat alternativa „atipic”, o exprimare care încearcă să nu transmită nicio judecată de valoare asupra copiilor cărora li se atașează, spre deosebire de atributul „special” care îi singularizează și evidențiază ca ieșiți din comun. „Atipic” nu doar că are darul de a crește șansele de incluziune (cel puțin pentru o perioadă), dar are și darul de a evita orice conotație clinică ce poate fi atașată copiilor atipici.

Dacă pentru unii dintre copiii cu dezvoltare atipică, instituțiile de învățământ dedicate rămân cea mai bună opțiune (cele care intră în categoria generică de „învățământ special” sau – mai puțin evaluativ – „centre școlare pentru educația incluzivă”), foarte mulți dintre copiii cu dezvoltare atipică rămân prinși pe un istm, între două continente. Pe de-o parte, sunt mult prea apropiați de nivelul tipic de dezvoltare pentru a fi încredințați către CSEI-uri (părinții fiind, de obicei, primii care evită o astfel de încadrare, de multe ori în mod întemeiat), pe de altă parte diferențele dintre comportamentul lor și cel al copiilor cu dezvoltare tipică sunt remarcate extrem de repede în clasa sau grupa de masă, mai ales de către adulții care intră în contact cu cei mici, și devin un posibil context pentru manifestări de excluziune.

Cursul pe care vi-l propunem se dorește a fi o inițiere eficientă în ceea ce sunt categoriile cele mai întâlnite de copii cu dezvoltare atipică din învățământul de masă. Ca rezultat al experienței noastre de peste 20 de ani în domeniul psihopedagogiei speciale și formării inițiale pentru profesori din învățământul de masă, ne propunem să vă oferim un fel de „tot ce trebuie să știți în privința copiilor atipici” pentru a putea să identificați ușor categoriile generice de copii cu dezvoltare atipică, pentru a putea să știți care este granița dintre clinic și neclinic și pentru a cunoaște câteva principii psihologice de abordare a acestor copii.

Curriculumul cursului

Ne propunem să vorbim, printre altele, despre copiii din învățământul de masă care pot manifesta:

  • deficiențe senzoriale de diverse grade (deficiențe de auz, de văz)
  • tulburări de atenție și concentrare (ADHD)
  • tulburări de comportament
  • tulburări din spectrul autist
  • tulburări de limbaj
  • tulburări emoționale
  • risc de excluziune socială (datorită dificultăților economice, statutului cultural, religios etc.)
  • situații sociale atipice (de exemplu: copii rămași în îngrijirea temporară sau definitivă a altor persoane decât părinții naturali)
  • diferitele forme de supradotare.

Pe parcursul întâlnirilor noastre, ne propunem să vă oferim într-un limbaj accesibil și concis toate informațiile necesare despre fiecare din categoriile de mai sus, despre identificarea copiilor atipici și, desigur, să vorbim despre cazurile concrete pe care le cunoașteți și despre care aveți întrebări sau neclarități.

Cum ne poți contacta?

Aruncă o privire pe lista cursurilor sau workshopurilor propuse de noi sau gândește-te la un alt subiect care te-ar putea interesa și ne vom ocupa de asta.